HTML

Az én Svájcom

Svájcról egy magyar embernek három dolog jut eszébe: hegyek, bankkártya és Milka csoki. Az ország valóban hegyes, területének 60%-át az Alpok, 10%-át a Jura hegység uralja. A bankok befolyása pedig behálózza egész bolygónkat, hiszen a világ összes pénzének az 1/3-át itt őrzik. De jegyezzétek meg, a Milka csoki nem svájci, hanem osztrák, itt egyáltalán nem kapható, a főbérlőnk pedig megvetően nyilatkozik a Milkáról.

Friss topikok

  • Az én Svájcom: Sok elektromos kütyü és műszaki áru olcsóbb itt, mint otthon. (2012.12.17. 20:18) A flexibilis '13'' : 256 GB MacBook Air'
  • Az én Svájcom: Szia Mária! Sajnos, már nem emlékszem. (2012.10.16. 12:42) Mit eszik a svájci?
  • Az én Svájcom: @eyr750: Köszi! :-) (2012.09.26. 19:27) A csomag
  • eyr750: Talán azért nem kérdezte meg, mert intelligens ember ilyet nem kérdez-idegenektől... (2012.09.12. 17:45) Svájc szíve
  • Az én Svájcom: @mik64: Pedig nagyon praktikus lenne. (2012.08.20. 09:51) A kulcs

Linkblog

2012.09.19. 22:40 Az én Svájcom

A csomag

A csomag.jpg

Postaládánk két részből áll. A kisebb, lezárható fachba a leveleket, a nagyobb, nem lezárható fachba a csomagokat teszik. Amikor a pakk meghaladja a cipődoboz méretet, fölcsöngetnek. Ha otthon vagyok, átveszem a csomagot, ha nem, ....... nos, akkor két lehetőség áll fenn. Ha a postás bejut a házba, a csomagot az előtérben rakja le, ha nem jut be, egyszerűen kint hagyja a bejárat előtt. Csomagom addig marad ott, míg haza nem érkezem. (Feltételezem, Zürich belvárosában nem így szállítják ki a csomagokat. De lehet, hogy tévedek.)   

Ehhez a „lazasághoz“ gyorsan hozzászoktam, sőt mi több, kifejezetten imponál. Hol van már az a döbbenet, amit három évvel ezelőtt éltem át Bern legnagyobb bevásárlóközpontjában! Nem értettem, hogy merik az emberek az esernyőjüket a bejáratnál hagyni! 

Svájcban a becsületesség elképesztő méreteket ölt, pontosabban öltött. Ötven évvel ezelőtt –mondják- mindenki becsületes volt. Akkor még a vonaton felejtett pénztárcákat a szórakozott tulajdonosok teljes összeggel kapták vissza. Szent volt a másik ember tulajdona.

A becsületesség  még most is jelen van (bár nem a régi fényében ragyog). Sokfelé látni fákra, kerítésekre felakasztott sapkákat, kesztyűket, játékokat. (Hogy a tulajdonos messziről láthassa.)

Egyik itt élő magyar ismerősöm rendszeresen jár két kisfiával játszóterekre. Egyszer a homokozóban felejtettek néhány játékot. Három nap múlva mentek vissza. A játékok érintetlenül ugyanott voltak, ahol hagyták.

Vera barátnőm szórakozott típus. Becsületesek és figyelmes embereknek köszönheti, hogy még megvan a pénztárcája. Nemrég a mobilját felejtette a vonaton. Lemondott róla, de végül rávette magát, hogy felhívja az SBB-t (svájci vasút), hátha mégis leadta valaki. Nem sok reményt fűzött hozzá, mert állítása szerint az emberek már nem olyan becsületesek, mint régen. Pozitív „csalódás” érte, mert egy takarító megtalálta és leadta. Időközben vett magának egy másik mobilt, így most kettő van neki.

Két héttel ezelőtt kirándultunk a hegyekben. Nem vettem észre, hogy egyik kedvenc ingemet elhagytam. Egy férfi loholt utánam, hogy vissza tudja adni.

Olyan jó, amikor idegenek odafigyelnek rám és fontos nekik az, hogy ne érjen veszteség, ha bajban vagyok, nem közönyösek, nem használják ki a helyzetet. Ilyen volt az az asszony, akivel egy fülkében utaztam sok évvel ezelőtt Békéscsabára. A vonat csurig tele volt emberekkel. Amikor leszálltam, a tömeg magával sodort a kijárat felé. Ez a középkorú hölgy lélekszakadva rohant utánam. Csoda volt, hogy a hömpölygő emberáradatban egyáltalán rám talált. Kővé dermedtem, amikor megláttam kezében a táskámat. Nem emlékszem az arcára, nem tudom a nevét. De amikor rá gondolok, melegség jár át. Hálás vagyok neki, mert a szemében nem egy jelentéktelen pont voltam a tömegben, hanem egy segítségre szoruló ember, akitől nem vonta meg jóakaratát.

Akkor nemcsak a pénzemet, az irataimat adta vissza, hanem megajándékozott azzal a felismeréssel, hogy ő és én nem vagyunk idegenek. Ugyanabba a családba tartozunk, amit úgy hívnak, Ember(i)ség. 

 

 

2 komment

Címkék: Címkék


A bejegyzés trackback címe:

https://az-en-svajcom.blog.hu/api/trackback/id/tr434789131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása