HTML

Az én Svájcom

Svájcról egy magyar embernek három dolog jut eszébe: hegyek, bankkártya és Milka csoki. Az ország valóban hegyes, területének 60%-át az Alpok, 10%-át a Jura hegység uralja. A bankok befolyása pedig behálózza egész bolygónkat, hiszen a világ összes pénzének az 1/3-át itt őrzik. De jegyezzétek meg, a Milka csoki nem svájci, hanem osztrák, itt egyáltalán nem kapható, a főbérlőnk pedig megvetően nyilatkozik a Milkáról.

Friss topikok

  • Az én Svájcom: Sok elektromos kütyü és műszaki áru olcsóbb itt, mint otthon. (2012.12.17. 20:18) A flexibilis '13'' : 256 GB MacBook Air'
  • Az én Svájcom: Szia Mária! Sajnos, már nem emlékszem. (2012.10.16. 12:42) Mit eszik a svájci?
  • Az én Svájcom: @eyr750: Köszi! :-) (2012.09.26. 19:27) A csomag
  • eyr750: Talán azért nem kérdezte meg, mert intelligens ember ilyet nem kérdez-idegenektől... (2012.09.12. 17:45) Svájc szíve
  • Az én Svájcom: @mik64: Pedig nagyon praktikus lenne. (2012.08.20. 09:51) A kulcs

Linkblog

2013.03.07. 22:26 Az én Svájcom

Titlis

Engelbergben évekkel ezelőtt, egy forró nyári napon jártunk először. Akkor a monostort néztük meg, amit 1120-ban a Benedektiek alapítottak.  (Mind a mai napig 30 szerzetes él és dolgozik itt.)

Most nem bámészkodtunk a faluban. Irány a csúcs!  Titlis (3020 m) Közép-Svájc legnépszerűbb túra-célpontja, sí- és hódeszka paradicsoma. A pazar látvány mellett 12 km-es siklás élménye adatik meg a téli sportok imádóinak. 

A lanovka-állomás:

Titlis_0291.bmpTitlis_0292.bmpTitlis_0290.bmp

Ahogy közeledtünk a csúcs felé, őrületes tempóban romlott az idő. Napsütésben indultunk el, de fönt, orkánerejű szél és hófúvás fogadott minket. Még a lesikló-pályákat is -egy kivételével- lezárták. De ezen az egyetlen lejtőn is csak a gyakorlott sízők mehettek le, saját felelőségükre. A férjem úgy gondolta, hogy ha már fönt van, akkor ő bizony lesiklik. Tudtam, hiábavaló lenne minden ellenvetés, ezért némán végignéztem készülődését. Mellette egy hódeszkás férfi arra sem volt képes, hogy állva maradjon a deszkáján. Újra és újra a hóba huppant. A sokadik próbálkozás után talpon maradt és meglehetősen bizonytalanul elindult lefelé.  (Remélem, épségben leért.) Férjem dacolva a zord időjárással megindult a lejtőn és pillanatok alatt eltűnt a kavargó hóban. Aggodalommal telve néztem utána...

 Titlis_0301.bmpTitlis_0303.bmpTitlis_0305.bmp

Újabb  fanatikus sízők érkeztek és egy kínai csoport. Mondhatni, a Titlist ellepték a kínaiak. Ők is én is  kattintgattunk néhányat, majd gyorsan bekotródtunk az épületbe.

Titlis_0308.bmp

Én szisztematikusan végigjártam mind a négy üresen kongó szintet, ők pedig a luxus-óra üzletben időztek.
 Titlis_0312.bmpTitlis_0323.bmpTitlis_0311.bmp

Itt lopnak?

Titlis_0315.bmpTitlis_0316.bmp

A hegy belsejében találtam egy jégbarlangot is:

Titlis_0328.bmpTitlis_0330.bmpTitlis_0331.bmp 

Amikor már nem volt mit nézni, néhány kínaival és a lanovka-kezelő bácsival visszalibegtem a Stand nevű állomásra (2428 m). A szerkezet nem csak lefelé, de körbe is mozgott. Én egy-helyben álltam, a hegyek meg szépen elvonultak előttem.

Titlis_0340.bmpTitlis_0344.bmpTitlis_0347.bmpTitlis_0350.bmp

Kiszálláskor megszólított egy helybeli bácsi. Amikor megtudta, hogy magyar vagyok, kedvesen előrukkolt a „köszönöm“ szóval. Én meghatódtam, hogy magyarul szólt hozzám és nyomban lefotóztam. (Ezek a svájciak tudják, mitől döglik a légy.)

Titlis_0357.bmp 

Ezen a szinten  nagyobb volt a nyüzsgés. Férjem épen és egészségesen várt rám a Hütte előtt. (Nem ment még egyszer föl.)

Titlis_0358.bmpTitlis_0362.bmpTitlis_0363.bmp

Tovább lefelé... A kínaiaknak nagyon megtetszett a lanovka-kísérő bácsi (lehet, hogy hosszú szakálla miatt), mindannyian lefotózkodtak vele.

Titlis_0390.bmpTitlis_0391.bmpTitlis_0392.bmpTitlis_0397.bmp

Férjemmel a Türbsee-nél (1800 m) találkoztam újra. Ragyogó napsütés és nagy emberi aktivitás fogadott.  Mindenféle szórakozás várja itt az embert, a sízni nem tudók sem unatkozhatnak. Míg férjem a pályák adta örömökben lubickolt, én egy nagy kört tettem a medencében.

 Titlis_0415.bmpTitlis_0424.bmpTitlis_0427.bmpTitlis_0445.bmpTitlis_0447.bmpTitlis_0459.bmpTitlis_0463.bmp

Ettől a hóembertől balra találtam egy túra-útvonalat, amin elég messze mentem. Olyan messze, hogy egy lélek sem volt körülöttem.

 Titlis_0479.bmpTitlis_0482.bmpTitlis_0488.bmpTitlis_0501.bmpTitlis_0504.bmpTitlis_0506.bmpTitlis_0507.bmpTitlis_0511.bmpTitlis_0512.bmpTitlis_0513.bmpTitlis_0517.bmpTitlis_0519.bmp

Városi ember lévén, gyaloglás közben furcsa, ellentmondásos érzések kavarogtak bennem. Szépséges  és kicsit félelmetes volt egyedül lenni a hófehér tájban. Csak én és a havas hegyek, a szél és a nap.....   Amíg Velük voltam, jelentéktelennek és kiszolgáltatottnak éreztem magam.

Titlis_0534.bmp

Persze ezek a lelket-felrázó érzések hamar elmúltak. Engelbergben már visszazökkentem az emberi-szintre. Kizárólag a hazaút foglalkoztatott és az, hogy lesz-e dugó vagy sem.

Az utolsó kép, Engelberg fölülről:

 Titlis_0541.bmp

https://www.youtube.com/watch?v=qOpRys89dZc&feature=endscreen

 Így készítik a pályákat:

https://www.youtube.com/watch?v=gmp55zSoczs&feature=endscreen

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://az-en-svajcom.blog.hu/api/trackback/id/tr905121997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása